Artikkeli: Vasta-alkajan sävelin (2006)

Etusivulla näkyvät uutiset. Käyttäjät voivat kommentoida aiheita, mutta eivät lähettää uusia viestejä.

Artikkeli: Vasta-alkajan sävelin (2006)

ViestiKirjoittaja Qazu päivämäärä 21:40, 28.08.2007

Kirjoitettu alun perin 30.10.2006.

Mä oon pelannu hattrickiä kolme kuukautta ja pyysin melko useaa meidän harjoituscupissa pelaavia managereita kokeilemaan kun itse jäi koukkuun. Pelistä sain kuulla FC Naamaveturien omistajalta. Kulovalkean lailla sitten kiinnostus hattrickiä kohtaan roihahti tuleen. Vaikka itse en pidä jalkapallosta niin suhde hattrickiin on lämmin. Päivittäin tulee seurattua kyseistä addiktiivista peliä.

Manageroinnin alussa virheitä tuli tehtyä. Jotenkin niin normaalia ettei tohdi lukea ohjeita. Kannattas ne vaan lukea. Varmaan moni muu on aloittanut varovaisemmin tai ehkä jos joku on ollu opastamassa peliä. Perusvirheitä varmaan tuli tehtyä useita.

Alussa palkkasi valmentajan joka oli halpa. Saatoin myöskin kouluttaa joukkueen pelaajasta valmentajan, joka ei ole järkevää vasta sitten kuin haluaa valmentajan paremmalla johtajuudella. Sen jälkeen palkkasin vielä välttävän valmentajan hyvällä johtajuudella, kun se kuulosti budjetille parhaalta. Oikeasti paras olisi jos joukkueella olisi alusta asti kelvollinen valmentaja kehnolla johtajuudella tai vaikka hyvä. Valmennustaito on tärkeämpi jotta kehitystä tapahtuisi nopeammin. Valmentajan johtajuustaito vaikuttaa siihen miten nopeasti joukkuehenki kehittyy. Kun mulla vastaavasti on nykyään välttävä valmentaja se tarkoittaa sitä että treenatessani maalintekoa, joka hyvällä valmentaja tasolla ja 17-vuotiaalla pelaajalla tasonnousu tapahtuisi 6-7 vk aikana. Nyt kun mulla on välttävä se lisää kaksi viikkoa tasonnousuun. Kelvollisella valmentajalla vastaavasti treenaus olisi viikon nopeampaa kuin välttävällä. Erinomainen taas on puol viikkoa hyvää nopeampi.

Henkilökunnan kanssa on tullut leikittyä kanssa paljon. Nykyään ymmärtää paremmin niiden vaikutuksen tai tärkeyden. Lääkäriäkään ei tarvi vasta sitten kun joku on loukkaantunu. Fysioterapeutteja tarvii korkealla harjoitusintensiteetillä mutta ei niitäkään kuin pari. Markkinoijat eivät kasvata tuloja niin paljon ettei niitä kannattaisi olla alussa kuin yksi. Hyvä sääntö on 1 markkinoija / 250 fania. Apuvalmentajiakin riittää ihan pari-kolme, koska 10 apuvalmentajaa lisää harjoituksen tehoa vain 10%. Henkilökunnan kenkimisen kanssa on myös tullut tehtyä virheitä. Jos jonku on palkannut erotukset kannattaisi hoitaa vasta perjantaina, jotta saa rahalle vastinetta. Jos vaikka lääkärit irtisanoo lauantaina ne saa kahden periaatteessa yhden ylimääräisen viikon palkan ja tiedä vaikka olisit tarvinnut sitä leksaa sitten tiistain matsin jälkeen kun sun ykkösinneri ottaa pitämättömiä sairaslomia.

Pelaajaostoissa oli varmasti liian agressiivinen alussa, vaikka nyt kun katsoo ostoja niin onpa tullut tehtyä hankintoja edullisestikin kun hintatietoutta on tullut lisää. Joukkue saattaisi olla erilainen ja velkatilanne toinen, jos virheitä ei olisi tehnyt useaa. Toisaalta ei voi myöskään sanoa varmaksi että miten joukkue olisi pelannut jos virheitä en olisi tehnyt ollenkaan. Tyytyväinen saan kuitenkin olla koska tällä hetkellä pelaan ekaa täyttä kautta hattrickiä niin koko liigaotteluiden historian aikana minulla on plakkarissa vain yksi häviö ja yksi tasapeli. Vielä paremmin olisin voinut pelata jos olisin rakentanut muodostelman tarkemmin. Hyökkäävä taktiikkani 343 ei esimerkiksi ole niin hyvä kahdella laiturilla ja kahdella innerillä kuin yhdellä laiturilla ja kolmella innerillä. Pelitaktiikkakin ainoassa häviössä oli älytön. Pelasin hyökkäävää joukkuetta vastaan jolla oli 433 taktiikka. Itsellä kun oli vain kaksi inneriä ja hyökkäys keskeltä voi vain kuvitella miten katastrofaalinen tulos matsilla sitten oli. Hyökätä nyt hemmetti sieltä mihin vastustajan peli perustuu. 4-1 häviö, kiitos nam ja kahville. Toisella kerralla kyseinen tiimi saikin sitten selkään tai ainakin voitin sen. Toivottavasti kyseinen moka ei kostaudu kauden lopussa. Viime lauantaina sain kuitenkin kukistettua pahimman vastustajan, jonka olen kaatanut tiukoissa peleissä motsaamalla molemmat pelit. Olenkin ainut joukkue joka on voittanut kyseisen tiimin. Nyt olen pisteen johdossa siihen joukkueeseen joten se tarkoittaa sitä, että mahdollisuudet olisi nousta jo seiskadivariin. Olisko se liian aikaista vai ei. Tiedä häntä. Taktiikalla tässä pelissä kun voi määrätä pelinkulkua vaikka toinen ottaisi hurjia hatstats-arvoja peleistä.

Kaikilla ei ole onnea pelissä. Esim. Fanta-Jäillä joukkueen luotsaajalla Mothalla oli jossain vaiheessa aivan uskomaton loukkaantumissuma. Ei yhdelle tiimille voi oikeasti tulla niin paljon loukkaantumisia. Mothalle tuli joka matsissa ja eikä ne ollu ihan pikku saikkuja. Kaikille vaan kakkosnelosta. Itselläni on ollut melko vähän loukkaantumisia, mutta tärkeä keskikenttämies on ollut rikki kahdesti. Toisaalta toinen loukkaantuminen voi juurtua juuri tänne managerin jalkoihin. Laitoin kyseisen pelaajan (33v) pelaamaan laastarilla ei niin tärkeään otteluun. Hienostihan se peli jatkui. Jannu teki maalit molemmista erikoistilanteista mitä sille tuli, mutta se lähti pian vaihtoon kun loukkasi itsensä. Laastarilla peluuttaminen on todellakin riski. Silloin pelaajat voi siis loukkaantua paljon herkemmin kuten mulle kävi. Tästä lähtien tarkoitus onkin peluuttaa tärkeitä laastarimiehiä ainoastaan silloin kuin kyseessä on niin tärkeä matsi että sen pelaajan taito on ratkaisevaa matsin tuloksen kannalta. Sen jälkeen tullutkin peluutettua avainmiehiä varoivaisemmin tiistain otteluissa ettei loukkaantumisia tule niille. Mulla oli onnea silloin kun sain tiimin hattrickistä. Pääsin luotsaamaan ysiläistä bottitiimiä joka oli suveriinisti hallinnut sarjaansa. Voitin vielä ne viimeiset sarjan ottelut ja sain nousubonukset suoraan. Jotkut kuten kvilli taisi saada joukkueen jonka putoamista kasista ysiin ei voinut estää. Toisilla myöskin on hyviä pelaajia oman tiimin joukossa silloin kun pelaajat arvotaan tiimiin ja se joukkue saadaan. Mulla on vieläkin kokoonpanossa kaksi laituria ja kaksi puolustajaa alkuperäisestä kokoonpanosta. Oon huomannut että usealla tiimillä on aloittaessaa yksi tai useampi pelaaja jolla on kaksi taitoa tasoa hyvä. Itselläni taisi olla yksi laituri joka oli hyvä (korkea) laituroimaan ja kelvollinen inneri. Rahanahneuksissa laitoin pelaajalle kovan pyynnin ja sinnehän se sitten meni. Kyseistä pelaajaa oisin varmasti tarvinnut monissa otteluissa koska olihan se taidokkaampi ja ehkä kokeneempi kuin moni muu mun nykyisistä korvaavista pelaajista. Toisaalta sillä rahalla minkä siitä pelaajasta sain korjattiin hienosti sitä miinusta mitä oli tiimille kertynyt. 140k taisi olla myyntihinta ja mitä siitä nyt reilu satku käteen jäi. Saipa sillä vahvistuksia ja treenikkeitä joilla on elvytetty myöskin tiimin taloutta. Nykyään taloutta tulee elvytettyä ostamalla korkea tasoisia maalintekijöitä jotka nostan seuraavalle tasolle ja myyn sitten ne pois. Niillä saa kivaa taskurahaa niille viikoille kun on vieraspelejä.
Qazu @ IRCnet / Qnet
FC Pallokalakukko (1519174)
Qazu
Moderator

Hattrick joukkue: FC Pallokalakukko
Hattrick joukkueen ID: 1519174

Re: Artikkeli: Vasta-alkajan sävelin (2006)

ViestiKirjoittaja tumppi94 päivämäärä 04:05, 28.07.2009

Mä alotin vasta tänä kuussa pelamisen
tumppi94

Hattrick joukkue: FC JUNNILA
Hattrick joukkueen ID: 0

Palaa alueelle Uutisaiheet, artikkelit ja kommentit